Berdosa di bulan Ramadhan

Irah Aizi
Sunday, August 23, 2009


SAYA RASA BERDOSA......
Mama marah la.... Macam mane ni? Berdosa gile saye.. dh la dibulan Ramadhan...
Ya Allah.... Ya Tuhanku.. Ya Allah, Ya-Rahman hu Ya-Rahim.

Seorang ibu apabila sudah merajuk dengan anaknye, kn berdusta namanye tu...
Tp nk bwt mcm mane.... Saya ini seorang anak yang tidak mampu nak memberi nasihat kepada seorang ibu. Ibu la yang betul, ibu la yang hebat, jatuh maruah seorang ibu apabila harus menerima nasihat seorang anak yang hina macam saya ni...

Orang dah cakap banyak kali, jangan masak banyak2. Masak banyak2, diye jugak yang penat. Puasa ni kan harus berjimat. Itu la gune nye puasa. Allah suruh puasa sebab nak mengingatkan kita macam mana rasanya hidup kanak-kanak dan orang miskin yang tak dapat makan macam kita ni...

Ini, asal bulan puasa je, masak macam nak mentekedarah!

Tadi saje je saya duduk depan komputer(bukan saje, mmg kene duduk depan komputer pn.. Assignment tertangguh... lalalala)
Saje je duduk depan PC buat2 busy, walaupun mmg busy sbb tak nak tolong mama dekat dapur.

Ya Allah, dah masak rendang ayam, masak lagi kebab la.... cucur udang la... sambal tumis la... french fries la...(owh, french fries licin td.. ngehehe) kuey teow la... goreng pisang la... keledek goreng la.. ape lg td ek...?? Ha!!! ditambah pule dengan pengat pisang. (Walaupun sedap... Saye rase la jugak sesudu td.. Paham2 je la, budak xleh nk makan bende manis byk2... bole mati......)
Owh, jgn lupe.. ditambah dengan buah2an, baik untuk penghadaman...
Pastu dengan Appa beli AYAM GOLEK satu ekor yg sedap.. tp makan satu bijik je dh muak..
Pastu appa mmg tiap2 hari bwk balik bubur lambuk dari surau... Tu pun saya makan dua sudu je.. lalala.. Nak diet kn.. kene la cut nasi.. Huhu...
MACAM2 LA ATAS MEJA TD, sampai meja tu agak nak roboh dh..
Aigooo..~

Memang la saya harus bersyukur dengan nikmat yang Allah dah bagi, tapi xpayah la sampai membazir...
Pagi tadi mase nak kemas makanan sahur... Mee Sup omma buat semalam, BUANG... Salad xabes pg td, BUANG.... Ya Allah, diikutkan hati, mmg xnk buang.. tp nk buat ape? Simpan dalam fridge pn sape je nk mkn??? Nk bg berkulat dalam fridge tu ade la..

Saya ni jenis anak yang takut nak bagi nasihat dekat ibu bapa... jadi saya pun setiap maseeeee la jd sarcastic...
Konon2 buat2 cakap dengan Umairah la.. "Umairah, awak tau xkenapa kene puasa? Sebab nak mengingat kan kita kepada orang2 yang xdapat makanan tu... So time puasa, kene la makan seadanya.. xpayah la sampai pecah perut nk makan.."

pastu ade lg... "Haiz, orang puasa makan sekadarnye... ni ntah sape nak makan ntah ni..?"

KUAT jugak saye ckp semalam... tp hari ni.. Ya Allah, banyak jugak diye masak..
Tau la perempuan ade 9 Nafsu, nafsu nk makan tu tinggi, tp jage2 la jugak....

Appa pun td mengeluh tgk makanan banyak atas meja... "Haiz~ ni sape nak makan ni.. banyaknye...." (Appa mengeluh!!?? Saya pun nk terkencing2 ketakutan, takut Appa marah)

Pastu klau appa marah omma, omma kate appa kejam la... appa panas baran la (Ayat 'panas baran' ni tanye Sya... sbb saye lupe ayat tu.. :p )

Tadi dah omma busy kat dapur, Al maklum la, anak dara dia xnak tolong didapur(bak kate diye tu la) diye suruh saya basuh baju and sidai baju... Aigoo...
SAYA BANYAK ASSIGNMENT!!! Dia sempat lg ckp "Kalau kau basuh kejap 10 minit tu dh siap dh baju tu" ..... Ape2 je la...
Saya basuh n sidai jugak baju td.. semalam pun omma basuh, tp saya sidai.. alaa, setakat masuk baju dlm mesin, pastu tekan2.. dh jalan~~~

OOo!! Klau azim tengah buat assignment, penat lelah timbang tulang diye xpanggil azim suruh buat keje..
Macam aritu.. kene cat bilik bawah tu, saye yang kene kikis dinding tu.. sampai basah2 peluh dikulit ku ini... Haiz~ *sighhhhhhh*
Padahal time tu diye dah panggil azim dh, "Azim, meh sini, tolong mama!"
Azim jawab "Eh! Xboleh, ade assignment"

Azim mengelak je, omma OK je.. Terima seadanya... Tapi kalau saya mengelak.. MENGAMUK macam raksaksa cite Indon kat TV3 td tu...

Tadi saya tengah buat assignment.. Paham2 je la, budak baru belajar buat assignment.. Kelam kabut la... Pening kepala tau semalam menghabiskan assignment account yang bapak JIN punye susah....
Pastu relax la kejap td... lepas sumenye dh selesai.. (Conclusion dengan havard reference esok la buat.. nak tanye lecturer sket esok..)
Pastu Omma suruh basuh pinggan dalam sink... BANYAK nye pinggan...
Dh name pun masak macam2 lauk.. pinggan pun macam2 la kn..
Betol x???

Saya yang penat ni mengeluh la... sebab kene basuh pinggan dalam sink..
Mak Aliea dgn Ieyla tu baik je...
Siap ckp dekat saya lagi "Jangan tanye aliea ni, xpenah masuk dapur budak ni..."
Elok je Mak diye ckp mcm tu, xkesah pun diye masuk dapur ke x... Masa saya dtg umah aliea, omma dye sorg2 je kat dapur.. sehat je omma diye.. siap bergelak ketawe lg ajak makan..
Anak ade... 5 jugak.. eh, same la!! hahaha..
Masa aliea n ieyla dtg umah saya tu, mama hidang pizza hut.. beli punye~~~
Omma aliea, masak.. sedap pulak tu.. same je rase nye sbenanye dgn masakan omma..
Omma aliea masak Ketam masak lemak, ade lauk samabl tumis manis ape ntah..
Mase kali ke-3 saya datang umah aliea pn, omma dye nk hidangkan nasi.. tp saya xnk. malu laaa!!!

Omma saya pulak, kalau kawan saya datang, kawan saya makan xbasuh pinggan, kenmain lagi diye marah "ANAK DARA HAPE TU, LETAK JE PINGGAN DALAM SINK!" (time teman2 dh pulang la omma ckp mcm tu kat saye.. saye jd mangse.. :(( )
Xpe la.. saya redha.. saya basuhkan jugak...
Tp ade penah skali Omma basuh.. Huhu... :D

Ok, sambung cite td.. Saya pun sambil basuh td sambil ckp 'haiz, tu la masak banyak2 pinggan pun byk la..." pastu ade la saye ter letak cawan kace tu laju2... kedegang!!! bunyinyeeee~~~
Omma mengamuk, "KALAU XNAK BASUH! DAH TINGGAL KAN JE!!"
Saya sambung je basuh.. lalalala.. pastu omma rampas sponge, dan sambung basuh...
Saje je nk nampak garang...

Saya dah berdosa...

Salah sikit je, dah berdosa... (hidup saya mmg mcm ni, buat salah sikit je, dh kene akibatnye)
Kalau azim or aizat tu... Xbuat keje... xde pulak Omma marah sampai curse org!
Aizat tu, tiap2 hari omma nak kene angkat sume pinggan2 yang diye makan kat atas, bawak turun.. Omma xmarah pulak aizat!!!
Saya xbasuh pinggan(yg bukan saye mkn tu...) tu pun dh kene maki2... :((

Omma ckp td "Esok ko nak pegi kelas, usaha sendiri! malas aku nk tolong!"
Ya Allah... nak kene jalan kaki dari rumah ke LRT time2 puasa ke???
Aaaaaaaaaaaaa....

Ya Allah, terima kasih! Engkau dah membantu aku dengan menggerakkan hati Appa untuk hanta saya esok! Amin~ (air mata mengalir)

Appa balik solat terawikh td dye tnye "Kak, esok ade kelas ke?"
Saya menjawab "Ada, pkul 12"
Appa ckp "esok nak pegi kejut abah ye, abah hantar.."

Ya Allah... Terima Kasih Ya Allah... ( Air mata berlinangan)


Tu je la cite nye...
Yang saya tau saya dah berdosa... Bulan ramadhan ni, saya berdosa.......
Tapi marah pun ade jgk.. tp xtau nak marah kat sape?
Nk marah kat Omma.. xboleh.. Berdosa... Marah kat diri sendiri je la...

Tengok emoticons ni!! ni saya marah la ni!!



Ya Allah, hidup saya xsenang dimasa muda, mintak2 saya Kahwin nanti, hidup saya akan baahgia hingga ke liang lahad... Amin~


HAHAHAHHAA... Kak manje harini pun tension dengan Omma diye...
Diye kate harini 'Hari Emo ibu sedunia'.. Ngahahahahah...


EYH!!! BILE NAK SIAP ASSIGNMENT NI!!? SATU..SATU...
CONCLUSION NI... HAPE NK DITULESNYE??!!
mintak2 la cikgu bagi kelonggaran sket..
I baru je tules conclusion 2 baris ayat..
Ngahahahaha....

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Berdosa di bulan Ramadhan"